Al eens uitgerekend hoeveel openstaande vorderingen u kosten?

Terug
Jürgen Vogels 12 Jun, 2019

Cijfers om even bij stil te staan

Als ondernemer kan u het aantal openstaande vorderingen bij klanten maar best onder controle houden. De kosten die onbetaalde facturen met zich meebrengen, lopen immers snel op en de risico’s voor uw eigen onderneming zijn ook niet te onderschatten. Rekent u even mee?

Waarom u openstaande vorderingen best binnen de perken houdt

Even de bankrekening nakijken, een kopie opsnorren van een onbetaalde factuur waarvan uw klant beweert dat ze nooit ontvangen werd en een begeleidend mailtje opstellen… Hoe lang bent u daar zoet mee? Weet u ook hoeveel kostbare tijd u op jaarbasis kwijt bent aan slechte betalers, welke personeelskost daar tegenover staat en hoeveel extra omzet uw personeel had kunnen genereren in diezelfde tijdsspanne?

Het debiteurenbeheer optimaliseren of uitbesteden aan professionele externe partners, kan een aardige tijdbesparing opleveren. Die tijd kan u aan uw corebusiness, verkoop en klantenservice spenderen waardoor u meer omzet en dus dubbele winst genereert.

Er zijn verschillende manieren waarop laattijdige betalingen en langdurig openstaande facturen u op kosten jagen. Beetje bij beetje dikt het totale kostenplaatje snel aan.

Doordat u bepaalde kosten voorschiet (bv. geleverde handelsgoederen, het btw bedrag op de verkoopfactuur, vennootschapsbelasting, …) komt uw eigen cashflow onder druk te staan. Daardoor komen de volgende scenario’s in het vizier:

  • U stelt noodzakelijke investeringen uit waardoor de groei vertraagt en u potentiële winstvergroting misloopt.
  • U moet zelf geld gaan lenen en daarvoor dossierkosten en intresten betalen. In het slechtste geval krijgt u door de ongunstige financiële ratio’s (de Days Sales Outstanding ratio, die het betalingsgedrag van uw klanten weergeeft bijvoorbeeld) niet de beste intrestvoet of zelfs helemaal geen lening toegekend.
  • U kan uw leveranciers zelf niet meer op tijd vergoeden en moet schadevergoedingen, boetes en verwijlintresten betalen.
  • U ontvangt minder positieve bankintresten op uw eigen rekening en betaalt bij een negatief banksaldo ook extra hoge bankkosten.
  • U maakt extra kosten om de openstaande bedragen te innen. Die kunnen variëren van portkosten voor aangetekende zendingen tot dure gerechtskosten.
  • U kan investeerders en aandeelhouders moeilijker overtuigen dat u de touwtjes stevig in handen heeft waardoor het nodige werkingskapitaal in het gedrang komt.

Bijna een derde van de gefailleerde ondernemers geeft aan dat wanbetaling de voornaamste reden voor hun faillissement was. Hoe goed uw producten, diensten en service ook zijn, als u het aantal openstaande vorderingen laat oplopen, riskeert u zelf in ernstige financiële problemen te komen met alle gevolgen vandien.

Slechte betalers achter de veren zitten is vast niet uw favoriete bezigheid en ook uw personeel voert ongetwijfeld liever andere taken uit. Het motto “Wat je graag doet, doe je beter” verklaart meteen waarom de slaagkans op een succesvolle invordering groter is bij een gespecialiseerd incassobureau zoals Trivion. U kan zich terwijl focussen op wat u het liefste en het beste doet.

Omdat u wéét dat uw debiteurenopvolging in professionele handen is, geniet u meer gemoedsrust. Minder kopzorgen en minder stress door slechte betalers dus en dat resulteer automatisch ook in meer energie die u terug in uw zaak kan investeren.

Hoe professioneel debiteurenbeheer geld opbrengt

Het goede nieuws is dat voor bovenstaande risico’s ook het omgekeerde geldt. Als uw klanten uw facturen wel stipt op tijd of zelfs voor de vervaldatum betalen, heeft u meer cashflow ter beschikking, betere financiële ratio’s, hogere bankintresten, betere condities bij kredietverstrekkers, enz…

Het loont dus snel de moeite om uw intern debiteurenbeheer zo efficiënt mogelijk te organiseren om het aantal openstaande klantvorderingen optimaal onder controle te houden. De volledige debiteurenopvolging uitbesteden aan de professionals van incassobureau Trivion is zeker ook het overwegen waard.

Wordt er toch een vervaldatum overschreden, dan kan u alsnog snel ingrijpen via een minnelijk incassotraject zonder risico op onnodige extra kosten.

Wat met de incassokosten?

Bij Trivion weet u vooraf perfect aan welke incassokosten u zich mag verwachten. Dankzij de No Cure, No Pay incasso loopt u geen enkel risico en betaalt u in veel gevallen zelfs helemaal niets.

CHECK ONZE TARIEVEN

Welk incassobureau kiezen en waarop letten?

21 Feb, 2018

Welk incassobureau kiezen en waarop letten?

Gewoon proberen en zien welk incassobureau het best bij uw onderneming past. Of springt u toch liever iets voorzichtiger met uw (klanten)portefeuille en bedrijfsimago om?

Uw klant vraagt uitstel van betaling. Kan en moet u dat toestaan?

21 Feb, 2018

Uw klant vraagt uitstel van betaling. Kan en moet u dat toestaan?

Natuurlijk verwacht u een stipte betaling van uw klanten. Maar het kan altijd voorvallen: u stuurt uw factuur naar een uiterst tevreden klant en die vraagt meteen uitstel van betaling. Wat nu?

Incasso of factoring en waar zitten de verschillen juist?

21 Feb, 2018

Incasso of factoring en waar zitten de verschillen juist?

U wilt uw klanten sneller doen betalen zodat u over voldoende werkingskapitaal blijft beschikken? Bij Trivion kan dat op verschillende manieren. Kiest u best voor incasso of factoring?

Hoeveel professionele incasso bij Trivion kost én oplevert?